‘Google is de motor van Roadrider’, aldus oprichter Thijs Goedegebuure van Roadrider in het vaktijdschrift Fietszaken. In de november editie van dit magazine staat onder de noemer ‘fietszaak in beeld’ een uitgebreid interview met Thijs over het reilen en zeilen van Roadrider. Op deze pagina laten wij dat artikel graag ook zien aan de bezoekers van Roadrider e-bikes.
Het Vaktijdschrift Fietszaken is er voor de fietsbranche in Nederland en Vlaanderen. Fietszaken verschijnt zes keer per jaar en publiceert voor en over bedrijven die (elektrische) fietsen of producten voor fietsen ontwikkelen en verkopen.
Belangrijke redactionele thema’s zijn productie, techniek, werkplaats- en winkelinrichting, marktontwikkelingen, accessoires, management, evenementen en vakbeurzen. Deze thema’s komen terug in productnieuws, interviews, bedrijfsreportages, achtergrondverhalen, columns en eventverslagen.
‘Google is de motor van Roadrider’
Op 15-jarige leeftijd begint het ondernemerschap al te borrelen bij Thijs Goedegebuure. In de achtertuin van zijn moeder knapt de huidige eigenaar van Roadrider als hobby scooters van vrienden op. Gewoon voor de lol en om mensen blij te maken. Drie jaar later is zijn moeder er klaar mee. Het is tijd om een échte werkplek zoeken. “Dat was in de coronaperiode”, vertelt Goedegebuure. “Ik had zó veel tijd en dacht: dit is het moment om voor mezelf te beginnen. Ik huurde een garagebox waarin ik scooters ging opknappen en verkopen. Mensen helpen, reparatie en onderhoud vond ik altijd al onwijs leuk. Daarom ging ik even later daar wat meer op inzetten in een grotere garagebox. Vanaf toen is het echt gaan lopen.”
Goedegebuure houdt zich op dat moment alleen met scooters bezig. Om inspiratie op te doen, bezoekt hij de Velovak in 2022. “Puur om me te oriënteren op elektrische scooters”, gaat hij verder. “Uit interesse raakte ik in gesprek met de sales manager van Tenways. Hij wilde bij me langskomen, omdat Tenways op dat moment een dealernetwerk aan het opbouwen was. Ik deed alleen scooters, maar stond open voor andere dingen. De scootermarkt lag immers op z’n gat, mede door de helmplicht die begin dit jaar werd ingevoerd voor snorscooters. De sales manager vond ons gesprek in de garagebox zo leuk, dat hij zei: ‘We gaan het gewoon proberen’. Hij gunde mij het dealerschap in Alphen aan den Rijn, ook omdat ze daar nog geen Tenways-dealer hadden.”
Bovenaan in Google
De eerste vijf fietsen van twee verschillende Tenways-modellen komen binnen. “Na drie weken had ik alles al verkocht. Een tweede bestelling volgde, maar het einde van het seizoen kwam in zicht. Toen heb ik de winter gebruikt om, met wat hulp van een familielid, een goede website neer te zetten. Google is namelijk erg belangrijk tegenwoordig. Doordat ik daarin investeerde, scoorde mijn website steeds hoger in Google. Inmiddels staan we bovenaan in Google als je ‘Tenways proefrit’ intypt.
Er zijn niet veel dealers die inzetten op Google. Maar ik heb gezien dat dat heel belangrijk is om mensen in je winkel te krijgen. Bijna iedereen komt bij Roadrider terecht via Google.”
Goedegebuure groeit door met Roadrider. Opnieuw komt de jonge ondernemer ruimte tekort, wat weer tot een verhuizing leidt. In juni strijkt hij neer in een nieuw pand in Alphen aan den Rijn. “Op een gegeven moment kwam ik handen tekort, dus mijn handige broertje ondersteunt me ook vaak. Als ik er een dag niet ben, kan hij de hele zaak overnemen. Bovendien verzorgt hij de fotografie en grafische vormgeving van Roadrider. In mijn fietszaak staan nu alle modellen van Tenways en ik ben tegenwoordig ook dealer van Cowboy. Daarvan heb ik de Classic staan, terwijl de Cruiser en de Cruiser ST daar nog bij komen.
Ik ben daarnaast sinds kort dealer van Brekr. Later in het jaar krijg ik de Model F als demo-fiets, voor nu heb ik de Model B – de brommer – in de winkel staan. Ik wilde eerst geen scooters en brommers meer doen, maar ook die markt verschuift richting elektrisch. Bovendien vind ik dat de Model B en Model F van Brekr elkaar versterken in het assortiment. Samen zorgen ze voor een gaaf plaatje.”
Ondernemersfamilie
Het ondernemerschap is er bij Goedegebuure met de paplepel ingegoten. Voor hem is dat vanzelfsprekend. Dat hij pas 21 jaar is en nu al een succesvol bedrijf runt, verbaast hem dan ook niet. “Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. Mijn ouders zijn allebei vrij handig en ik doe vooral veel zelf. Meestal ga ik gewoon ergens mee aan de slag en op die manier leer ik. Daarvoor ga ik tien keer keihard op m’n bek, maar ik weet dat ik altijd weer opsta. Alles wat ik met scooters en fietsen kan, heb ik mezelf aangeleerd. Zonder opleiding, want dat werkt niet voor mij. Ik wil alles zelf uitvinden. Dat zit in me. Als ik iets leuk vind, dan lukt het me. Vind ik het niet interessant? Dan moet ik er ook niet aan beginnen. Mijn werk voelt als hobby. Het geeft me meer energie dan dat het kost.”
ALLES WAT IK MET SCOOTERS EN FIETSEN KAN,
HEB IK MEZELF AANGELEERD
Energie krijgt Goedegebuure ook van zijn klanten. “Het belangrijkste is dat een klant weggaat met een passende fiets. En dat iemand met een grote glimlach vertrekt en bij de eerste onderhoudsbeurt daar weer mee binnenkomt. Dat doe ik door mensen persoonlijk te helpen. Als ze binnenkomen, wil ik dat ze geen moment het gevoel hebben dat ze iets móéten kopen. Dat is mijn doel ook niet.
Als iemand enthousiast is, op zoek naar een nieuwe fiets en het product geweldig vindt, dan volgt de verkoop vanzelf. Mijn winkel staat niet bomvol. Zo hebben klanten genoeg aandacht voor de verschillende modellen en kunnen ze die goed met elkaar vergelijken.”
Stijgende lijn
Een jaar geleden richtte Thijs Goedegebuure, die tussendoor ook nog de studie Technische Bedrijfskunde afrondde, zich alleen op scooters. Nu heeft hij een winkel vol met fietsen en nauwelijks scooter-klanten. “Het is snel gegaan en er blijft een stijgende lijn in zitten”, besluit hij. “Als ik zie wat ik in het najaar verkoop, houd ik mijn hart vast voor het voorjaar. De komende maanden worden cruciaal om te kijken hoe ik verderga met Roadrider. Ik denk daarover na, maar heb nog geen concrete plannen. In de fietsbranche weet je nooit wat er gaat gebeuren. Eén ding is zeker: ik ga sowieso door met mensen op een persoonlijke manier advies geven.”
Meer informatie: Roadrider
Tel. +31 (0)172 263145 | info@roadrider.nl | www.roadrider.nl
Integraal overgenomen van het artikel (Fietszaken 1e jaargang no. 2)
inhoudsopgave